In het nieuws: formatief evalueren op het Ashram College

In het nieuws: formatief toetsen op het Ashram CollegeIn het nieuws: formatief toetsen op het Ashram College 1

De toetscultuur op middelbare scholen staat al een tijd in de belangstelling. Een nieuwe manier van ‘toetsen’ wordt ook wel formatieve evaluatie genoemd. Dat passen we bij ons op het Ashram College in de eerste twee leerjaren toe. Dat betekent dat docenten minder tussentijdse overhoringen geven om te beoordelen wat hun leerlingen begrijpen. In plaats daarvan doen ze dat met bijvoorbeeld quizzen, klassikale projecten of door vragen te stellen zonder dat daar een cijfer aan is gekoppeld. Het voordeel is dat leerlingen beter weten wat ze moeten leren, docenten tussentijds kunnen bijsturen als ze iets niet snappen en de leerlingen gemotiveerder zijn.

 

Maandag 8 april besteedde Editie NL aandacht aan formatief toetsen. Omdat het Ashram College voorloper is op dit gebied, hebben ze onze school gekozen om opnames te maken voor hun uitzending. Klik op deze link voor het fragment.

Ashram Social

Volg ons op Instagram

Logo Ashram